renovatsie van de maastunnel

de maatunnel is weer heropent op 19 Augustus 2019 met een festelijke opening

renovatie van de Maastunnel zomer 2017 tot zomer 2019 zuid 2 jaar dicht

( 1 )In de zomer van 2017 starten de werkzaamheden voor de grootschalige renovatie van de Maastunnel. Tijdens de werkzaamheden is één tunnelbuis beschikbaar voor het verkeer van zuid naar noord. Deze buis-voor-buis afsluiting geldt twee jaar.

( 3 )Website met alle informatie

Alle informatie over de renovatie en de afsluitingen van de Maastunnel in de komende periode vindt u op de speciaal opgezette website

 http://www.maastunnel.nl

( 2 ) De werkzaamheden in de autotunnel zijn in de zomer van 2019 afgerond. De fietstunnel en voetgangerstunnel worden uitsluitend in 2019 aangepakt en zijn waarschijnlijk in april 2020 klaar.
De renovatie van de Maastunnel is nodig omdat in 2011 is geconstateerd dat het beton door de jaren heen is aangetast. Daarnaast moet de tunnel in mei 2019 voldoen aan de nieuwe Wet Tunnelveiligheid.

In de Maastunnel in Rotterdam wordt sinds begin dit jaar elke nacht en elk weekeinde hard gewerkt. Het zijn voorbereidende werkzaamheden voor de grote renovatie die in de zomer van 2017 begint en twee jaar gaat duren.

GESCHREVEN DOOR
Leo Roubos
Sinds 4 januari is de Maastunnel elke nacht afgesloten van 22.00 tot 06.00 uur en het gehele weekeinde. Er wordt vooral gewerkt aan het plafond en de tunnelwanden.

Slechte stukken weggehaald
Zo wordt de coating van het plafond verwijderd en worden slechte stukken beton met drilboren weggehakt. Ook bij de wanden van de tunnel worden de slechte stukken weggehaald.

Vervolgens wordt het blootgelegde betonijzer gezandstraald, zodat roest verwijderd wordt. Door roest zet het ijzer uit en daardoor wordt het beton op sommige plekken zwak. Daarom krijgt het betonijzer na het zandstralen een speciale coating tegen roest, voordat er weer nieuw beton wordt aangebracht.

Rode cirkels
Wie door de tunnel rijdt, zal op verschillende plekken met spuitbus aangebrachte rode cirkels zien. Dat zijn de plekken waar aan gewerkt moet worden. Ook ziet men in de komende tijd veel weggehakte stukken beton aan de zijkanten van de tunnel.

Deze werkzaamheden aan het plafond en de wanden van de tunnel duren nog tot 4 april.

Twee jaar dicht
Volgend jaar zomer gaat de tunnel twee jaar dicht in de richting van noord naar zuid. Er moet namelijk altijd een tunnelbuis in de richting van zuid naar noord open blijven, zodat er een ambulance met een spoedtransport het Erasmus MC kan bereiken.

Renovatie vloer
De renovatie die volgend jaar begint - en samenvalt met het 75-jarig bestaan van de Maastunnel - betreft met name de vloer van de tunnel. Deze is slecht en moet vervangen worden.

Onder het wegdek zit namelijk nog een flinke ruimte en daar is eigenlijk nooit iets aan gedaan. Deze vloer moet helemaal opnieuw worden opgebouwd.

Momenteel zijn de voorbereidingen voor die grote renovatie al in gang. Zo wordt er met bedrijven gesproken over alternatieven en worden ook andere maatregelen bedacht.

2019

Augustus

19 Augustus

De Maastunnel is vanochtend (19 augustus) om 6.00 uur geopend voor verkeer in beide richten. Winnaars van de Maastunnel renovatiequiz mochten al om. 5.15 uur een ritje door de tunnel maken in een historische RET-bus


2 Augustus

In de laatste drie weken voor de opening van de Maastunnel zijn onze bouwers hard bezig met de laatste loodjes. Een van de zwaarste loodjes is het verwijderen van de tijdelijke ventilatie en het tijdelijke dag. Projectleider tijdelijke langsventilatie Floriaan Alfrink vertelt je er alles over in deze video


juli

31 juli

De Maastunnel is drie weken in beide richtingen dicht voor autoverkeer. Met man en macht wordt gewerkt aan de laatste loodjes van de renovatie. Projectleider Floriaan Alfrink laat zien wat die loodjes zijn. #rotterdamvraagt


Juni

12 Juni

Alle technische installaties in de Maastunnel worden uitgebreid getest. Zowel digitaal als daadwerkelijk in de tunnel zelf. Dit noemen we de zogenaamde SAT, Site Acceptance Test. In dit filmpje zie je hoe we te werk gaan bij de SAT van de omroepinstallatie.


Mei

24 Mei

Meer dan 600.000 tegels zijn voor de renovatie van de Maastunnel met de hand gecontroleerd en vervangen. 14.000 originele exemplaren zitten inmiddels weer netjes tegen de tunnelwanden geplakt. De rest was aan vervanging toe en werd met de hand nagemaakt in Spanje. Wat een klus! 💚


Maart


Februari

6 Februari

Hoe bouwen we de rijvloer weer op? Vlechten, beton storten.. Bouwheld Mark legt het uit in de video.

Januari


2018

Oktober

15 Oktober

Het publiek heeft de renovatie van De Maastunnel in de finale van de UNETO-VNI Innovatie Awards 2018 gestemd. Achter de schermen werken mensen hard samen om de Maastunnel gereed te krijgen. Benjamin Mooijaart, projectleider bij Croonwolter&dros, geeft uitleg bij het verwijderen van betonrot en het nieuwe witte licht bij calamiteiten.


Augustus


Juli

29  Augustus

Nu de eerste buis van de Maastunnel is gerenoveerd, zijn we hard aan de slag in de tweede buis. We beginnen met flink slopen. De rijvloer moet er namelijk helemaal uit, zodat de ondervloer vrij komt te liggen. En dat gebeurt deze keer net iets anders dan in de eerste buis.


13 Juli

De verbindende tunnel van noord naar zuid gaat in de periode van 16 juli tot en met 23 juli dicht. Tijdens deze week gaan de werkzaamheden over naar de andere tunnelbuis voor de start van de tweede renovatie periode van de Maastunnel.


Juni

26 Juni

Het gele asfalt ligt erin, alle tegeltjes zitten tegen de wand en de originele gele verlichting brandt weer in de westbuis van de Maastunnel. Het lijkt een kwestie van aanvegen en openstellen, maar dat gebeurt pas op 24 juli. Tot die tijd moeten er nog zo'n 37 tunneltechnische installaties worden getest.Zo worden onder andere de ventilatie, lampen en beveiligingscamera's de komende maand getest. Om veilig van de tunnel gebruik te kunnen maken, wordt ook de werking van de vluchtdeuren en de brandbluskasten gecheckt.Alle techniek in de tunnel wordt mogelijk gemaakt door 600 kilometer aan kabels, die onder de Maastunnel zijn weggewerkt.Voordat de tunnelbuis van opengaat, zijn 

beide buizen van de tunnel gesloten. Van 16 tot en met 23 juli worden de systemen van de tunnelbuizen gekoppeld en getest. Ook wordt dan de oostbuis klaargemaakt voor renovatie.Op 23 juli mogen fietsers en voetgangers eenmalig door de tunnel om de renovatie met eigen ogen te kunnen zien. De volgende dag wordt de tunnelbuis om 06:00 uur vrijgegeven voor auto's.Het verkeer kan ook tijdens de verbouwing van de oostelijke tunnelbuis alleen van Zuid naar Noord van de tunnel gebruik maken.


19 Juni

Tot 1965 bestond de rijvloer van de Maastunnel uit gele klinkers. Deze zijn toen vervangen door asfalt. Om de tunnel nu zo veel mogelijk in zijn oorspronkelijke staat te herstellen, komt de kleur van vroeger terug. De klinkers gelukkig niet. Geel asfalt dus.

Mei

14 Mei

Grijs asfalt? Niet in #onzetunnel! Tony vertelt je hoe dit zit. "Het is gewoon de historie van Rotterdam."


 1 Mei

De restauratie van de Maastunnel vordert gestaag. De nieuwe tegeltjes zitten in de tunnelbuis richting Rotterdam-Zuid al aan de wand. Er wordt nu gewerkt aan de leuningen, geluidssystemen en tunnelingang. "De leuning verwijst naar de oude leuning van toen", zegt aannemer Jörgen Wijnen. "Het is niet meer precies dezelfde, want het moet voldoen aan de huidige eisen van veiligheid. Als er een ongeluk is in de andere tunnel, moesten ze naar deze tunnel kunnen vluchtten en via de trapjes naar beneden gaan. Daar voldoen deze leuningen nu aan."Ook de architect is tevreden met de voortgang van het project. "De ornamenten in de tunnel waren aan het beeld onttrokken door 

het plaatsen van palen en verkeersborden en ze waren heel erg vervuild door het verkeer. Dus die hebben we schoongemaakt", aldus architect Jurjen van Beek.Ook de zijkanten van de tunnelingang worden aangepakt. "Het golfjespatroon wordt netjes teruggebracht en krijgt een beschermende coatinglaag in de kleur van het oorspronkelijke beton."De Maastunnel kenmerkt zich ook door de gelige verlichting. Die komt terug met speciale led-lampen: "Met de nieuwe led-verlichting kunnen we bij een ongeluk gelijk naar wit switchen, zodat het een stuk veiliger is om de tunnel te verlaten", besluit Van Beek. De restauratiewerkzaamheden duren nog tot en met volgend jaar zomer. Tot die tijd is er geen verkeer mogelijk richting Rotterdam-Zuid.


April

10 April

Bert, hoofduitveorder bij Croonwolter&dros, neemt ons mee voor een kijkje in de Maastunnel. De monumentale Maastunnel (1942) is de oudste tunnel van Nederland en toe aan groot onderhoud. Sinds de zomer van 2017 voeren wij met Mobilis en Nico de Bont in opdracht van de gemeente Rotterdam een grootscheepse renovatie en restauratie uit. In totaal duurt dit twee jaar.


Maart

26 Maart

Afgelopen nacht zijn de portalen geplaatst. Aan deze portalen worden binnenkort verkeerslichten, matrixborden en camera's opgehangen. "Ja, ik ben trots!"


7 Maart

Het is één van die bijzondere verhalen van de Maastunnel. De overgrootvader van Sander werkte 75 jaar geleden als tegelzetter aan de Maastunnel. Dit jaar, tijdens de grote renovatie, volgt Sander hem op. 💚


Februari

15 Februari

De Maastunnel wordt gerenoveerd. Croonwolter&dros is verantwoordelijk voor de hele verkeerskundige en tunneltechnische installatie van de Maastunnel, van het ontwerp (engineering) tot het inbedrijfstellen. Omdat het een monument is moet alles wat we er in aanbrengen voldoen aan zeer strenge eisen. We vervangen alle tunneltechnische installaties, hierbij moet je o.a. denken aan de verlichting, de hulppostkasten, ventilatie, camerasystemen en brandmeldinstallaties.


Januari

19 Januari

De Maastunnel in het centrum van Rotterdam is inmiddels een half jaar dicht en automobilisten rijden al die tijd al om. Maar hoe staat het werk onder de grond er eigenlijk voor?Een van de grootste klussen waar de bouwvakkers momenteel mee bezig zijn, is het terugzetten van de tegels. Ze hebben tot nu toe zo'n 400 tot 500 meter aan tegels gemetseld."Dat is ongeveer 20 meter per dag per man", zegt tegelzetter Herman Timmermans. Echt lastig is het volgens hem niet om de tegels over zo'n lengte allemaal recht te krijgen. "De tunnel loopt geslingerd. Die moet je gewoon blijven volgen", zegt hij nuchter.[Tweet:https://twitter.com/SuzanneBureauR/st...]De eerste lading van 20 

duizend tegels kwam eind november naar Rotterdam. Ze werden per vrachtwagen gebracht vanuit Spanje, waar ze nauwkeurig zijn nagemaakt aan de hand van de oude. Voor de hele tunnel zijn 600 duizend stuks nodig.VloerDe 75-jarige Maastunnel ging 3 juli dicht in de richting van noord naar zuid voor de opknapbeur. Bouwvakkers gingen daarna direct aan de slag om de westelijke tunnelbuis te strippen. De oostelijke buis volgt na een jaar.In augustus werden de tegels weggehaald, het asfalt verwijderd, de ondervloer gerenoveerd en de verlichting vervangen voor LED-lampen. De ondervloer is zes maanden na de start van de renovatie voor 40 procent hersteld en de technische installaties daaronder kunnen bijna worden aangelegd. Het beton wordt volgende week over de beplating en bewapening gestort.[Tweet:https://twitter.com/SuzanneBureauR/st...]Vertraging ingelopenDrie maanden geleden liepen de werkzaamheden nog een paar weken vertraging op, omdat het beton minder snel kon worden weggeslagen dan gedacht. "Inmiddels hebben we de achterstand die we hadden weer goed gemaakt", zegt Dieter.De verbouwing zorgde ook voor behoorlijke hitte: onder de grond wordt het tijdens de werkzaamheden wel 30 graden door de vele machines die worden gebruikt. In februari moet een nieuw ventilatiesysteem ervoor zorgen dat de warme lucht sneller wordt afgevoerd.En hoe nu verder? "In april leggen we de onderlaag en de wegverharding aan. In juni kunnen we dan het mooie gele asfalt neerleggen", vertelt Dieter.In september 2019 moet de tunnel aan de nieuwste veiligheidsrichtlijnen voldoen en weer opengaan. Dieter: "Zoals het er nu naar uitziet hebben we een buffer van twee weken en zijn we net wat eerder klaar dan verwacht."


2017

December

6 December

Regelmatig worden er veiligheidstesten uitgevoerd in de Maastunnel. Zo wordt nagekeken of alle systemen nog goed werken bij calamiteiten. Hoe werkt dat precies ?


5 December

Wat te doen bij brand in de Maastunnel? Nu weet je precies hoe we het zo veilig mogelijk maken voor de mensen in en rondom de tunnel.

5  December

De Sint is de Maastunnel niet vergeten en brengt de hongerige bouwvakkers wat lekkers.


November


16 November

Met 30 graden op het strand liggen is voor veel mensen geen straf. Maar met een gevoelstemperatuur van 30 graden werken in de Maastunnel is toch minder prettig. Een nieuw ventilatiesysteem moet er straks voor zorgen dat de warme lucht beter wordt afgevoerd, waardoor het werk dragelijker wordt.Volgens projectmanager Jacco Groen wordt de hitte in de tunnel veroorzaakt door de vele machines die worden gebruikt."Met machines slopen we de bovenste 15 centimeter van de betonvloer. Dat doen we met krachtige waterstralen. De aandrijving van een machine ontwikkelt de meeste warmte."Rond die machine wordt er zo min mogelijk gewerkt. Daarnaast moeten werklieden zo vaak mogelijk pauze nemen om af te koelen. Volgens Groen heeft de arbeidsinspectie de 

werkplek gecontroleerd en is alles in orde. "We blijven alles monitoren. En we hebben ventilatoren geplaatst tegen de warmte."De renovatie van de Maastunnel is nu ruim vier maanden aan de gang en de eerste werkzaamheden zijn al klaar.Aan de noordzijde van de tunnel wordt het dak in de westbuis verhoogd, zodat daar over een paar maanden het nieuw ventilatiesysteem kan worden opgehangen.


Oktober

17 Oktober

De renovatie van de Rotterdamse Maastunnel vordert gestaag. Het slopen en strippen van de tunnelbuis in de richting van Rotterdam-Zuid is sinds de zomer aan de gang."Wij lopen redelijk op schema, met iets achterstand door het hydrojetten", zegt hoofduitvoerder Tinus Haverkort. Hydrojetten is het wegslaan van het beton met waterstralen. Vervolgens kan er weer beton worden gestort."Deze achterstand is te verwaarlozen. Het hydrojetten gaat niet zo snel als we gedacht hadden, we hebben man en macht nodig om de voortgang op orde te houden. Dit is geen zorg, maar het kost wel een hoop energie.''Alles moet extra zorgvuldig gebeuren, omdat de tunnel een rijksmonument is. 

Verslaggever Suzanne Mulder nam dinsdagochtend een kijkje tijdens de werkzaamheden. De renovatie duurt tot en met september 2019. Er wordt eerst een jaar gewerkt aan de westelijke tunnelbuis, daarna aan de oostelijke buis.


Augustus

10 Augustus

Floriaan werkt voor het Ingenieursbureau Rotterdam. Hij is verantwoordelijk voor de aanleg van de tijdelijke langsventilatie. Dat zijn grote machines die de rook wegblazen als er brand is in de tunnel. Een pittige klus met een zware deadline. Als de klus is geklaard, is Floriaan zichtbaar geëmotioneerd.


Juli

27 Juli

De bouwvak is van start gegaan, maar onze helden in de Maastunnel werken gewoon door. Om ze een hart onder de riem te steken ontvingen onze collega's gisteren een leuke verrassing!


25  juli 2017

Erik is hoofduitvoerder bij Volker Staal Funderingen. Hij is verantwoordelijk voor de aanbouw van de constructie waarop de ventilatoren van de langsventilatie staan. Een spannende klus!

25 Juli


16 Juli

Op zondag 16 juli werd het asfalt verwijderd in de werkbuis en dat gaat er niet bepaald zachtzinnig aan toe!

15 juli

Op zaterdag 15 juli deden 43 Rotterdammers mee aan een traptest in de Maastunnel. Er zijn tijdelijke vluchttrappen aangebracht zodat mensen bij een calamiteit tijdens de renovatie van de ene buis naar de andere kunnen vluchten. De traptest is geslaagd, iedereen wist zijn of haar weg goed te vinden binnen de tijd. In de uiteindelijke situatie worden de trappen vervangen door mechanisch uitklapbare trappen.


Juni


Mei


Maart


Februari

20 Februari

De oudste verkeerstunnel van Nederland, de Maastunnel tussen Rotterdam-Zuid en Rotterdam-Centrum is dringend aan renovatie toe, zegt Henk van der Maas, schrijver van het boek 'Onder de tunnel door' maandag in het tv-programma 7 Minuten.De tunnel viert volgende week dinsdag haar 75ste verjaardag. Maar hier en daar is het verval duidelijk zichtbaar. Vanaf juli gaan delen van de oeververbinding dicht en zal er twee jaar lang worden gewerkt aan herstel.Van der Maas verhaalt in het tv-programma over de bijzondere bouwgeschiedenis. De tunnel was toentertijd een technologisch hoogstandje. Ook bespreekt hij de aparte opening. Oorspronkelijk wilden de Duitsers, - de tunnel kwam in 

de Tweede Wereldoorlog gereed-, de verbinding laten openen door enkele hooggeplaatste Duitse functionarissen en NSB'ers, maar de toenmalige beheerder gooide de deuren al eerder open zodat de feitelijke opening geschiedde door enkele gewone Nederlandse burgers. De eerste vrouw die op die manier door de tunnel wandelde komt in de 7 Minuten-aflevering van woensdag aan het woord.In de tv-serie zijn enkele mensen met bijzondere verhalen te zien, krijgen we een kijkje bij de beveiliging van de tunnel en vertellen medewerkers van de gemeente hoe het Rotterdamse icoon er straks uit zal zien.Zie ook www.maastunnel.nl .7 Minuten is van maandag tot en met donderdag te zien op TV Rijnmond, elk uur, net na het tv-nieuws.


Januari


2016

Oktober

12 Oktober

Hypermodern licht dat 'voelt' als licht uit 1942. Croonwolter&dros is samen met TBI-ondernemingen Mobilis en Nico de Bont verantwoordelijk voor de renovatie van de Maastunnel. De combinatie voert de renovatie uit in opdracht van de Gemeente Rotterdam.


3 Oktober

Oplettende automobilisten hebben het misschien al gezien: de gemeente Rotterdam heeft in de Maastunnel gekleurd asfalt aangelegd. Het zijn teststroken om te zien hoe de tunnel er in de toekomst uit komt te zien.De Maastunnel gaat volgend jaar twee jaar gedeeltelijk dicht voor een grote opknapbeurt van 262 miljoen euro. Het zwarte asfalt zal niet terugkomen. Geel asfalt komt ervoor in de plaats. En dat is niet zomaar."Het is de bedoeling dat het er weer net zo uit gaat zien als bij de oplevering in 1942", legt Brigitte Moratis van de gemeente Rotterdam uit. "Toen lagen er gele klinkers."StuiterenOpnieuw klinkers aanleggen had ook gekund, maar dan zou het comfort voor automobilisten er niet op vooruitgaan. "Het zal flink stuiteren als je dan door de 

tunnel rijdt", zegt Willem Kind, ingenieur bij de gemeente.Als test heeft de gemeente Rotterdam nu twee proefstroken aangelegd. Vooral om te kijken hoe mooi die gelige kleur blijft als er auto's overheen rijden.


Augustus

10  augustus

De Maastunnel wordt gerenoveerd! - Vanaf 2019 moet dit Rijksmonument aan méérdere veiligheidseisen voldoen. Eén van de onderdelen van het veiligheidspakket is het AFM-systeem. Deze video legt je haarfijn uit wat het is en hoe het werkt. Meer weten: www.rotterdam.nl/maastunnel


Februari

4 Februari


3 Februari

Van 4 januari tot en met 4 april 2016 is de Maastunnel, in verband met het aanbrengen van een nieuwe beschermlaag op de plafonds, van maandag tot en met vrijdag ‘s avonds en 's nachts van 22.00 uur tot 6.00 uur in de rijrichting van Noord naar Zuid afgesloten. In de weekenden is de Maastunnel van vrijdagavond 22.00 uur tot maandagochtend 06.00 uur in de richting van Noord naar Zuid afgesloten


1 Februari

Betonherstelwerk plafond westbuis Maastunnel.

Januari

17 Januari

Tweede zondag van het renovatieproject "Coating Maastunnel". Een impressie van de activiteiten.


16 Januari

Renovatie Maastunnel: impressies van de werkvloer - de HD waterstraalmachines.


2015

September

18 September

Lees alles over de renovatie van de maastunnel op http://www.rotterdam.nl/maastunnel.