3 DECEMBER 2018

03 DEC 2018

Ook controlekamer in oude glorie hersteld

De besturing van de Maastunnel gebeurde tot voor de renovatie vanuit de controlekamer in het noordelijke ventilatiegebouw vlakbij de Euromast. Tegenwoordig wordt de Maastunnel bestuurd vanuit de verkeersregiekamer op het Kleinpolderplein. Nu de controlekamer in het ventilatiegebouw even geen functie heeft, is er tijd voor renovatie en restauratie. Als de tunnel weer helemaal open is, doet die opgeknapte ruimte dienst als reserve controlekamer en als opleidingscentrum voor tunneloperators.

Na de renovatie ziet de kamer er weer net zo uit als bij de oplevering in 1942. Sinds die tijd is het gebouw nog vaak verbouwd. Er is wel een groot zichtbaar verschil met het origineel: in 1942 zaten er geen ramen in de controlekamer, het daglicht kwam alleen van boven. In 1950 zijn er ramen gekomen, die laten we nu zitten. 

DUURZAAM

Er zijn ook minder zichtbare, maar minstens zo belangrijke aanpassingen. Die hebben vooral met duurzaamheid te maken. De wanden, het plafond en de vloer zijn bijvoorbeeld geïsoleerd. Hierdoor is er geen gasverwarming meer nodig, maar volstaat een warmtepomp. En de oude hanglampen worden vervangen door ledlampen die zowel naar beneden maar ook indirect via het stucplafond de ruime aanlichten. De kleur van die lampen wordt overigens warm wit, dat is een verwijzing naar de gloeilamp. Die kleur komt straks terug in alle gebouwen van de Maastunnel, dus ook de garagegebouwen en het ventilatiegebouw op Zuid. 

 

Het verduurzamen van een monumentaal pand is best lastig, maar is tegelijk belangrijk voor de gemeente Rotterdam. Je mag de monumentale kwaliteiten natuurlijk niet aantasten. Beter gezegd, er moet veel worden veranderd zonder dat je het ziet. En dat is gelukkig goed gelukt. 

VERSTOPTE TEGELS

Achter de controlekamer zit een toiletgroep die ook wordt gerenoveerd. Tijdens de opknapbeurt kwamen er verrassingen tevoorschijn. Achter het tegelwerk zaten namelijk originele Maastunneltegels verstopt, die ook in de autotunnel zitten. Door het slopen van de wand, zijn die tegels helaas beschadigd. Maar er is besloten om de replica’s die ook in de tunnel zitten, daarvoor in de plaats te bevestigen. 

 

De andere verrassing: de toiletruimte bleek dezelfde vloer te hebben als de vloer in de roltrapgebouwen: groen-wit terrazzo. Dat wordt nu ook in ere hersteld. 

BIJNA KLAAR

Het werk aan de controlekamer is al bijna klaar. Binnen enkele weken worden de laatste punten hersteld, daarna neemt de aannemer van de autotunnel het werk over. Die zorgt dat de techniek die nodig is voor de besturing van de autotunnel wordt ingeregeld en getest, zodat de controlekamer in de zomer stand-by is. Mocht de besturing op het Kleinpolderplein niet meer werken, springen de operators snel in de auto, en werken ze verder in het ventilatiegebouw. De controlekamer zal daarnaast ook worden gebruikt als opleidingscentrum voor nieuwe operators en als trainingscentrum voor de bestaande operators.